woensdag 7 december 2011

college taal 1: NT2 in het basisonderwijs 7-12-2011

We zijn het college begonnen met het kijken van een filmfragment van van Koten en de Bie, we hebben vooral op het taalgebruik in dit fragment gelet.
De drie opvallende punten:
1) hard praten
2) krom praten
3) respecteren

Hierna hebben we het gehad over veranderingen in het taalgebruik die positief uitpakken, ik heb ze hieronder op een rijtje gezet:
-Spreeksnelheid aanpassen
-Nadruk leggen op belangrijke woorden
-Eenvoudige kortere zinnen
-Herhalingen
-Aangeven, voorop plaatsen van het onderwerp
-Ruimte geven om terug te praten
-Op natuurlijke wijze feedback geven

Hierna hebben we een aantal stellingen behandeld en verschillende risicogroepen onder de loep genomen.


NT2-leerders en taalzwakker leerlingen:
* Sociaal-economisch zwakkere milieus, lager opgeleide ouders, ‘prachtwijken’.
* Minder taalaanbod in thuissituatie leerlingen.
* Achterstand woordenschat.
* Instroom: Groep 1 basisschool.





Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

* Differentiatiefase (2,5 tot ongeveer 5 jaar).
* Woordenschatuitbreiding in VVE.
* Niet verplicht.
* Samenwerkingsverband met basisscholen/besturen.






Taalinhoud woordenschat:
* Betekenisontwikkeling en woordenschatuitbreiding moeten centraal staan. Dat is belangrijk voor de communicatie, het begrijpend lezen en het leren.
* Hoofdstuk 4 in ‘Nederland als tweede taal in het basisonderwijs’.
* De 4 fasen van het woordenschatonderwijs: voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.




Taalontwikkelde interactie:
* Drie taalgroeimiddelen: taalaanbod, taalproductie en feedback.
* Impliciet/expliciet verbeteren (hst 3 Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs).


Taalstimulering in alle lessen:
* Dagelijkse algemene taalvaardigheid (DAT) en cognitieve academische taalvaardigheid (CAT)
* Dagelijks taalgebruik en Schoolse taalvaardigheden (hst 6 Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs).
* Vier belangrijke gebieden: stimulering (mondeling) taalvaardigheid, woordenschatuitbreiding, begrijpend lezen en taalleerstrategieën.


Leerkrachtvaardigheden
* Systematisch en effectief woorden selecteren, uitleggen en inoefenen met oog op kennis opbouwen integratie in alle onderwijsactiviteiten.
*In de meest uiteenlopende situaties taalontwikkelende interactie kunnen inzetten
*intergratie taal en zaakvakken



Dubbele focus
* Twee soorten doelen: de zaakvakdoelen en de taaldoelen.
* ‘Taal een zaak van alle vakken’ (Marianne Verhallen).


Methode en toetsen:
* NT2-methode en woordenschatmethoden.
( piramide, Kaleidoscoop, Puk&Ko, knoop het in je oren, Laat wat van je horen.)
* Geïntrigeerde taalmethode
(taalverhaal, zin in taal)
* Toetsen (Cito, taaltoets alle kinderen (TAK) * www.leermiddelenplein.nl/po/


Kennistoets Kleur:
* Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs
* Taal een zaak van alle vakken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten