dinsdag 6 december 2011

themabijeenkomst 2 Intercultureel onderwijs

Wat is cultuur?
* een persoon heeft verschillende culturen
* gewoontes
* landgoed


We hebben tijdens de les 3 filmpjes bekeken


Film Alleman:
In dit filmpje kregen we te zien hoe mensen in de tijd na de oorlog reageerde op een Hitler beeldje die op de markt te koop was.


Film Maxima:
In dit filmpje kregen we te zien wat de kijk van Maxima is op de Nederlandse identiteit. Zij zag zichzelf niet alleen als een Nederlander maar ook als een Europeaan en als een wereldburger.


Film Kikker:
In dit filmpje gaat het er over dat iedereen anders is. Aan het begin wordt de vreemdeling rat niet opgenomen omdat hij vreemd is, aan het eind van het filmpje wordt rat wel opgenomen in de groep omdat ze hem beter leerde kennen.


Verder hebben we zitten brainstormen over het verschil voor de jeugd tussen vroeger en nu met betrekking op:


-thuissituatie: Gebruiken, gewoonten in het gezin. Was het in je jonge jaren jeugdjaren anders dan nu? Verschillen
-dorp en stad?
- buitenspelen/binnenspelen: Wat voor spel speelde jij als kind? Met welke materialen? Welke programma's bekeek je
op de televisie?
- schoolervaringen: Hoe was je relatie met je leerkrachten? Wat kun je je nog herinneren? Wat kun je je nog
herinneren over aardrijkskunde, geschiedenis? Heb je ervaringen met NT-2?
- vriendenkring en clubs: Hoe zijn deze nu samengesteld? Welke achtergronden hebben zij? Beschrijf het eventuele
-verschil tussen nu en vroeger?




De verschillende uitkomsten hebben we besproken.


Betekenis van de begrippen die bij het onderwerp aan bod komen:
cultuur: Patroon van waarden, doeleinden, normen, verwachtingen e d die voor het functioneren van de (ambtelijke) organisatie van belang zijn


stereotypering: Bij stereotypering worden de kenmerken van een persoon toegeschreven aan een hele groep. 


vooroordelen: Een mening wat niet gebaseerd is op een feit.


generalisatie:  een alg. conclusie gebaseerd op veel observaties van gelijkaardige fenomenen infereert naar de classificatie v. fenomenen in overeenstemming met hun essentiële kenmerken, zodat alg. wetten kunnen worden geformuleerd. 


pygmalioneffect: Een leerling gaat minder presteren omdat een leerkracht geen hoge verwachtingen van hem heeft.


conformisme: Wat is Conformisme? Conformisme is het zich aanpassen aan een tradionele cultuur van een bestaande samenleving, hierdoor gaat men de gebruiken en gewoonten van die samenleving overnemen


beïnvloeding: Werkwoord invloed uitoefenen op  


Begrippen hebben betrekking op waarneming van en oordeelsvorming over de sociale werkelijkheid
Wat was er nieuw:
We hebben als groep rustig onze waarnemingen met elkaar kunnen bespreken. En er zijn nieuwe begrippen aan bod gekomen. Ook waren de filmpjes interessant.

Wat heb ik geleerd:
Ik heb geleerd na te denken over het heden en het verleden en dit tegen elkaar af te wegen. Verder heb ik de betekenis van nieuwe begrippen tot mij genomen en deze kan ik uitleggen ook met betrekking tot het schema.

Wat ga ik hiermee doen:
Ik ga proberen de sociale werkelijkheid om mij heen te observeren vooral met betrekking op mijn stage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten