• Bestudeer de website van de (binnen)stadsschool die je gaat bezoeken. Noteer gegevens die jij van belang acht om te weten alvorens je een gesprek met medewerkers van betreffende school aangaat.
-pcsl de Marke te Leiden
-gelegen in Leiden zuid-west
-11 leslokalen, een aula en eigen gymzaal
-140 leerlingen verdeeld over 9 groepen
-de bijbel is de bron waaruit de kinderen leren en opvoeden
-protestant christelijk
-speciaal onderwijs
-leerlingen uit Leiden en veel omringende dorpeln
-geen klassen maar groepen
-school heeft geen speciale contacten met buurtcentrum of andere voorzieningen voor kinderen uit de buurt
-er komen ook kinderen van buiten de school voor therapie
-werken met een duidelijk gedragsprotocol voor leraren en leerlingen
• Formuleer minimaal vier vragen die je zou willen stellen aan de medewerkers van de te bezoeken school.
1-De school ligt in een economisch zwakke buurt, maar toch zitten er leerlingen op deze school met een zeer verschillende economische achtergrond, hoe komt dit?
2-Jullie zijn een protestant christelijke basisschool maar hebben te maken met veel verschillende nationaliteiten, zitten er ook leerlingen met een andere godsdienst op deze school, zo ja hoe wordt hiermee omgegaan?
3-Krijgen de leerlingen thuis ook de extra begeleiding die ze nodig hebben en waarvan de ouders verwachten dat de leerlingen deze op school ook krijgen. Is het moeilijk om hier onderling goede afspraken met de ouders over te maken?
4-De school staat in een economisch minder welvarende wijk, merk je hier iets van aan de leerlingen. Zijn er problemen met het betalen van de activiteiten georganiseerd door de school, komen leerlingen minder verzorgd op school? Is er een speciale regeling voor ouders die minder grote bedragen op kunnen brengen dan andere ouders?
Onderdeel B bereid je voor door:
Probeer vooraf gegevens over de ontstaansgeschiedenis van de wijk waarin de school ligt te achterhalen.
Geschiedenis
De Bosch- en Gasthuispolder is ontstaan door de samenvoeging van de Boschhuizerpolder (gesticht 4 juni 1650) en de Gasthuispolder (gesticht 5 februari 1631). In 1671 werden de beide polders weer gesplitst, maar in 1802 opnieuw samengevoegd onder één bestuur. Het waterschap De Bosch- en Gasthuispolder was verantwoordelijk voor de vervening, drooglegging en de waterhuishouding in de gelijknamige polders. Het is later opgegaan in hetHoogheemraadschap van Rijnland.
Een stadskaart van 1646 toont aan dat er al bebouwing in het huidige Vreewijk aanwezig was. Deze bestond uit verspreide bebouwing langs de structurerende elementen van de wijk: de water- en wegenlopen.
Ook langs de Haagweg ontstond bebouwing: hier stonden een boerderij en als belangrijkste herkenningspunt de houtzagerij Noordman met twee zaagmolenslangs de Rijn. Daarnaast stond nog een derde molen. Van de twee zaagmolens is nu alleen de stellingmolen D'Heesterboom uit 1804 over als gezichtsbepalend monument langs de Haagweg.
Vanaf 1850 begon een trek vanuit de overvolle binnenstad van Leiden naar het buitengebied, waar de grond ook goedkoper was. Dit resulteerde in de bebouwing van het Noordeindeplein en de Witte Singel. Bovendien kwam in 1878 de spoorlijn naar Woerden gereed. Langs deze spoorbaan ontstond een lintbebouwing, de huidige Rijn- en Schiekade. Het huidige Vreewijk behoorde al die tijd nog tot de gemeente Zoeterwoude. Op 1 augustus 1897 werd een grenswijziging aangebracht en sinds dat moment behoort Vreewijk tot Leids grondgebied.
Met een volgende annexatie in 1920 werd de grens van Zoeterwoude en Leiden vastgelegd in de loop van de Vliet en de in 1919 voltooide Rijn-Schiekanaal. Het gebied bestond uit het polderlandschap van de Bosch- en Gasthuispolder en de bebouwing aan de Haagweg, toen Voorschoterweg geheten.
het gedeelte van de Bosch- en Gasthuispolder over de Waddingervliet was in 1918 bij Voorschoten gekomen. Op dit Voorschotense gedeelte na, werd het poldergebied volgebouwd. Het werd stadsdeel Leiden Zuidwest.
-Print een plattegrond van de wijk uit (bijv. via Googlemaps of Google Earth) en neem deze mee.
-trek comfortabele wandelschoenen aan
Onderdeel C bereid je voor door:
Verdiep je vooraf in de religieuze stroming die bij jullie gekozen gebedshuis hoort.
Leiden, Aerent Bruunstraat - Bevrijdingskerk
Algemene gegevens | |
---|---|
Genootschap : | PKN Gereformeerde Kerk |
Gemeente : | Leiden |
Plaats : | Leiden |
Adres : | Aerent Bruunstraat 1 |
Provincie : | Zuid-Holland |
Jaar ingebruikname : | 1961 |
Huidige bestemming: | kerk |
Naam kerk : | Bevrijdingskerk |
Architect : | Nielsen, Spruit, Kuilen, vd |
De Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) zijn ontstaan in 1892 door een samensmelting van twee afscheidingsbewegingen uit de Nederlandse Hervormde Kerk, te weten de Afscheiding van 1834 en de Doleantie van 1886 (onder leiding van Abraham Kuyper). Vanzelfsprekend waren met dit samengaan niet spontaan alle meningsverschillen tussen Afgescheidenen en Dolerenden opgelost. Een klein deel van de Afgescheidenen, sinds 1869 de Christelijke Gereformeerde Kerken geheten, wenste niet met deze zogenoemde Vereniging mee te gaan. Bovendien is in sommige plaatsen na het ontstaan van de GKN nog jarenlang een situatie geweest van een Gereformeerde Kerk A en een Gereformeerde Kerk B.
In 1905 wist een vergadering van de synode meer eenheid tussen deze groepen te bewerkstelligen. Hoewel deze kerkvergadering een korte periode van rust bracht, scheidde de linkerflank van de GKN zich in 1926 af onder de naam Gereformeerde Kerken in Hersteld Verband. Deze ‘hersteld’-gereformeerde kerken voegden zich in 1946 bij de Nederlandse Hervormde Kerk.
Maar ook na 1926 zou het in de Gereformeerde Kerken onrustig blijven. In 1944 vond opnieuw een kerkscheuring plaats: de rechterflank van de GKN maakte zich vrij en bleef zich Gereformeerde Kerken in Nederland noemen. Om verwarring te voorkomen met de kerken die binnen de GKN bleven, zijn voor de kerken die zich vrijmaakten de toevoeging ‘vrijgemaakt’ en de afkorting ‘GKV’ gangbaar geworden. Dit kerkverband staat nu bekend als Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).
Het overgrote (midden)deel dat in de GKN achterbleef zocht in de jaren '60 toenadering tot de hervormden. Geschrokken door de gebeurtenissen van 1926 en 1944, werden steeds meer verschillende geloofsopvattingen binnen het kerkverband toegestaan.
• Formuleer vier vragen die je zou willen stellen aan de beheerder / rondleider van het gebedshuis.
1-organiseert de kerk activiteiten voor hun leden buiten de gebruikelijke kerkdienst op zondag?
2-Zijn mensen die niet bij de kerk ingeschreven staan wel welkom in de zondag dienst en bij de eventuele andere activiteiten?
2-Zijn mensen die niet bij de kerk ingeschreven staan wel welkom in de zondag dienst en bij de eventuele andere activiteiten?
3-Jullie zijn verhuist met de kerk ivm hoge kosten en een tekort aan parkeermogelijkheden, komen er nu jullie op deze plek zitten andere mensen naar de kerk en blijven mensen die voorheen kwamen weg?
4-Wat is de leeftijd van de gemiddelde bezoeker en de samenstelling van de gezinnen die bij jullie naar de kerk komen?
• Antwoorden op de vier vragen die wij hebben gesteld aan een leerkracht van PCSL de Marke te Leiden:
1-De school ligt in een economisch zwakke buurt, maar toch zitten er leerlingen op deze school met een zeer verschillende economische achtergrond, hoe komt dit?
De wijk waarin de school staat is inderdaad een van de zwakkere buurten, maar op onze school zitten niet alleen maar kinderen uit de wijk zelf. Een aantal kinderen komt zelfs helemaal niet uit Leiden zelf maar uit bijvoorbeeld Leiderdorp of Roelofarendsveen. Dit komt omdat wij een speciaal basis onderwijs zijn. De leerlingen die hier komen hebben hier niet helemaal zelf voor gekozen maar ze konden op hun oude school niet mee komen. Veel van de leerlingen komen ook met een taxi busje naar school ’s morgens of worden door hun ouders met de auto gebracht. De problemen die de kinderen hebben zijn erg afwijkend en niet uit een specifiek economisch milieu.
2-Jullie zijn een protestant christelijke basisschool maar hebben te maken met veel verschillende nationaliteiten, zitten er ook leerlingen met een andere godsdienst op deze school, zo ja hoe wordt hiermee omgegaan?
Ook hiervoor geldt dat er niet alleen maar kinderen op school lopen met een protestantse geloofsovertuiging. Omdat de leerlingen niet specifiek voor een protestantse school hebben gekozen maar omdat ze hier min of meer geplaatst zijn omdat ze speciale begeleiding nodig hebben. Wij proberen hier open mee om te gaan. De grondslag van ons onderwijs ligt bij de bijbel en het geloof in god, maar we proberen een houding te creëren waarbij we respect voor ieders inbreng hebben. De feesten die we op school houden zijn wel verbonden aan onze protestante visie.
3-Krijgen de leerlingen thuis ook de extra begeleiding die ze nodig hebben en waarvan de ouders verwachten dat de leerlingen deze op school ook krijgen. Is het moeilijk om hier onderling goede afspraken met de ouders over te maken?
-Het verschilt heel erg per ouder en ook per gezin in hoeverre de leerlingen thuis ook de begeleiding krijgen die ze nodig hebben. Ouders werken fulltime en hebben hier weinig tijd voor, soms hebben we ook te maken met ouders die de stof die hun zoon of dochter als huiswerk mee naar huis krijgt ook niet snappen of leerlingen die veel bij opa en oma verblijven. Wij proberen zeker te stimuleren dat de leerlingen thuis ook geholpen worden met hun huiswerk, al merken we ook weer dat er ouders zijn die al het huiswerk van hun kinderen maken omdat de leerlingen soms zelf veel moeite hebben met het maken van het huiswerk, maar hier leren ze uiteraard niks van. Hierom geven we toch ook weer begeleiding vanuit school en per week hebben we met de leraren afgesproken dat er vragen gesteld mogen worden over het huiswerk en op dat moment kunnen ze de nodige hulp krijgen, wel verwachtten wij dat de leerlingen er zelf al naar hebben gekeken. En wanneer de hulp van de ouders echt tekort schiet, benaderen wij de ouders toch wel voor een persoonlijk gesprek om hierover te praten en over een eventuele rede.
4-De school staat in een economisch minder welvarende wijk, merk je hier iets van aan de leerlingen. Zijn er problemen met het betalen van de activiteiten georganiseerd door de school, komen leerlingen minder verzorgd op school? Is er een speciale regeling voor ouders die minder grote bedragen op kunnen brengen dan andere ouders?
Wij hebben leerlingen van buiten de wijk maar ook inderdaad veel uit de omgeving. De activiteiten die wij ondernemen zijn over het algemeen niet duur voor de ouders, mocht dit wel het geval zijn dan is er een mogelijkheid tot gespreide betaling zoals bijvoorbeeld voor het schoolkamp van de schoolverlaters. Ouders kunnen dan in termijnen betalen, wel zien wij er streng op toe dat alles betaald wordt. Wij hebben geen speciale regeling voor mensen die minder veel geld hebben dan andere, mensen aan de onderkant van de samenleving kunnen een deel van het geld van zulke activiteiten weer terug krijgen van instanties. Ook zien wij er op toe dat leerlingen verzorgd op school komen. Het wil wel eens voorkomen dat een leerling de hele week dezelfde kleding aan heeft of erg naar zweet ruikt, wanneer dit lang zo blijft benaderen wij hierover de ouders. Ook wordt er na elke gymles en judo les gedoucht op school.
* Antwoorden op de vier vragen die we hebben gesteld bij het gebedshuis:
1-organiseert de kerk activiteiten voor hun leden buiten de gebruikelijke kerkdienst op zondag?
Wij verzorgen ook regelmatig avond bijeenkomsten. Wij hebben een zeer gevarieerde groep met mensen die bij ons komen. Door ook diensten op de avond te verzorgen proberen wij zo veel mogelijk mensen te bereiken.
2-Zijn mensen die niet bij de kerk ingeschreven staan wel welkom in de zondag dienst en bij de eventuele andere activiteiten?Onze dienst op zondag is in principe voor iedereen te bezoeken, wanneer je geregeld naar de kerk komt kan je lid worden van de gemeenschap als je dat wilt en een vrijwillige gift geven per jaar, hier bestaan wij van. Voor onze andere activiteiten is het vaak de bedoeling dat mensen zich inschrijven. Op die manier weten we hoeveel mensen er komen en zorgen we dat er voldoende plek of wat er dan ook nodig moge zijn aanwezig is zodat iedereen zich welkom voelt. Vaak nemen mensen ook spullen voor elkaar mee of bijvoorbeeld een pak koffie op zondag voor na de dienst. Zondag na de dienst is iedereen welkom bij het koffie drinken in de koffieruimte, ook hier hangt een lijst om je in te schrijven voor als je bijvoorbeeld wat lekkers mee wilt nemen en in het koffiepotje kan je een vrijwillig bedrag doen zodat we elke week voor koffie kunnen zorgen. Iedereen is erg betrokken.
3-Jullie zijn verhuist met de kerk ivm hoge kosten en een tekort aan parkeermogelijkheden, komen er nu jullie op deze plek zitten andere mensen naar de kerk en blijven mensen die voorheen kwamen weg?
Wij verzorgen ook regelmatig avond bijeenkomsten. Wij hebben een zeer gevarieerde groep met mensen die bij ons komen. Door ook diensten op de avond te verzorgen proberen wij zo veel mogelijk mensen te bereiken.
2-Zijn mensen die niet bij de kerk ingeschreven staan wel welkom in de zondag dienst en bij de eventuele andere activiteiten?
3-Jullie zijn verhuist met de kerk ivm hoge kosten en een tekort aan parkeermogelijkheden, komen er nu jullie op deze plek zitten andere mensen naar de kerk en blijven mensen die voorheen kwamen weg?
Wij hebben een trouwe groep met kerkgangers om ons heen, het maakt voor deze mensen niet uit of de kerk ver weg is of dichtbij. Iedereen vind het heel belangrijk om er te zijn en voelt zich thuis, dat is immers het belangrijkste. Verder is de parkeergelegenheid er hier juist beter op geworden.
4-Wat is de leeftijd van de gemiddelde bezoeker en de samenstelling van de gezinnen die bij jullie naar de kerk komen?
Mensen die bij ons in de kerk komen variëren van leeftijd, dat gaat van jong tot oud, van alleenstaand tot hele gezinnen en soms leren zelfs mensen bij onze kerk elkaar kennen, dat is natuurlijk erg leuk. Verder zijn wij een hechte gemeenschap en staan de mensen altijd voor elkaar klaar. Wij organiseren activiteiten voor jong en oud zoals ik al eerder heb gezegd en deze activiteiten zijn altijd druk bezocht, het is een dankbare taak dit te mogen organiseren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten