1. Je bestudeert het schoolplan. Je beschrijft de visie van de school. Hoe ziet de school haar taak / rol in de wijk?
Relatie met de wijk
De leerlingen komen zowel uit de wijk als uit andere wijken van Leiden, maar ook uit omliggende plaatsen zoals eerder beschreven. De school heeft geen speciale contacten met een buurtcentrum of andere voorziening voor kinderen in de buurt.
De bevolkingssamenstelling (17.000 inwoners) kent een relatief groot aandeel ouderen en niet-westerse allochtonen. Veel inwoners behoren daarnaast tot de lagere inkomensgroepen. Het economische hart wordt gevormd door het winkelcentrum de Luifelbaan en de deels bovenwijkse voorzieningen daaromheen. Daarnaast zijn er veel voorzieningen op het gebied van onderwijs, kinderopvang, sport, gezondheidszorg en ouderen. Zuidwest heeft een redelijk vitale economische sector, die niet alleen zijn basis heeft in de formele werklocaties, maar ook in de verschillende woonbuurten. Uit de leefbaarheidmonitor 2004 blijkt dat Zuidwest gemiddeld scoort waar het veiligheid betreft. De bewoners voelen zich niet bijzonder onveilig en van drank- en drugsproblemen heeft men minder last dan gemiddeld in Leiden. Wat betreft de sociale cohesie scoort de wijk ook gemiddeld.
3. Je brengt de leerlingenpopulatie van de school in kaart. Je geeft een beeld van de opbouw van de schoolbevolking.
Het overgrote deel van de leerlingen van mijn stage school is Nederlands of derde generatie, dus ook vaak al vernederlandst, de thuistaal was dan ook over het algemeen Nederlands. De school van zichzelf is protestant ingesteld en de meeste leerlingen zijn niet gelovig of beoefenen het protestante geloof. Een klein deel van de leerlingen is Islamitisch opgevoed. De meeste leerlingen hebben minstens één broer(tje) of zus(je) en het overgrote deel van de ouders is nog bij elkaar. De economische samenstelling van het gezin was in veel gevallen erg zwak, er werd niet veel geld verdiend. Wel werkte het overgrote deel van de ouders in ieder geval parttime.
4. Je geeft de manier van samenwerken aan tussen school en
• ouders
Wij willen een laagdrempelige school zijn, waar niet alleen de kinderen, maar ook de ouders zich thuis voelen. We vinden het belangrijk dat de ouders betrokken zijn bij het leerproces van hun kind en dat er een goed en regelmatig contact is tussen school en gezin. Een goede samenwerking tussen school en thuis zorgt ervoor dat het kind zich prettig voelt op school en zich daardoor zich beter ontwikkelt. Samen met u als ouders kunnen we veel meer bereiken. Daarvoor hebben wij uw belangstelling, ervaring en inzet nodig. Een goed contact op basis van vertrouwen en wederzijds respect vinden wij erg belangrijk. Om beter af te stemmen op wederzijdse behoeften en meer contacten met ouders te hebben werken wij met een Ouderraad (OR). Bij gescheiden ouders verloopt de communicatie bij voorkeur met beide ouders. Daar waar dit niet kan vinden gesprekken plaats met de ouder waar het kind woont. Indien beide ouders de ouderlijke macht hebben geven wij op verzoek informatie aan de ouder waar het kind niet woont.
• onderwijsondersteuning
Zonder ouders geen school!
Op school vinden allerlei activiteiten plaats waarbij uw hulp onmisbaar is. We denken hierbij aan de organisatie van schoolfeesten, schoolreisjes, sportevenementen, spelletjesdagen, handenarbeidactiviteiten, schoolbibliotheek, verzorgen van vervoer bij excursies naar musea, kinderboerderij en dergelijke. Dit is alleen mogelijk met hulp van ouders. Ook uw kinderen stellen uw aanwezigheid in de school zeer op prijs. In de eerste periode ontvangt u een formulier, waarop u kunt aangeven waarmee u het team en de kinderen wenst te ondersteunen.
Medezeggenschapsraad
De MR bestaat uit ouders/verzorgers en leerkrachten. Jaarlijks worden er verkiezingen gehouden voor één of meerdere plaatsen in de MR. De taak van de MR is het meedenken in beleidsmatige zaken zoals sollicitatieprocedures, besteding van de ouderbijdragen en het arbobeleid. De MR maakt jaarlijks een begroting en legt eens per jaar verantwoording af aan alle ouders/verzorgers. De MR bestaat uit vier ouders en vier leden van het schoolteam. De vergaderingen van de MR zijn openbaar en worden zo mogelijk via De Markant bekend gemaakt. De notulen worden op school op de prikborden opgehangen. Twee MR-leden zitten in de gezamenlijke medezeggenschapsraad (GMR) van de schoolvereniging. Hierin worden zaken besproken die voor alle scholen gelden.
De Klassenouder
Deze helpt (of regelt hulp) in de groep bij dagen dat er bijzondere activiteiten zijn, zoals de verjaardag van de leerkracht, helpen bij verschillende feesten. Daarnaast helpt de klassenouder mee om voldoende begeleiders en/of auto’s te regelen voor bijvoorbeeld een excursie. Ook zijn zij de directe lijn met de Ouderraad. Op en na de informatieavond aan het begin van het schooljaar zullen de leerkrachten de ouders hiervoor benaderen.
De Ouderraad
De ouderraad bestaat momenteel uit ongeveer tien ouders. De ouderraad houdt zich vooral bezig met de organisatie van festiviteiten en speciale activiteiten binnen en buiten de school. Bij de uitvoering van de evenementen is de hulp van andere ouders ook vaak gewenst en hun steun door de vrijwillige ouderbijdrage noodzakelijk.
5. Je geeft aan welke specifieke activiteiten en vaardigheden het onderhouden van dit netwerk van een leerkracht vraagt. Interview hierover bijvoorbeeld iemand binnen de school die mede verantwoordelijkheid draagt voor deze activiteiten.
Ik heb mijn mentor voor deze deelvraag een aantal vragen gesteld. Wat hieruit naar voren kwam is dat mijn mentor zelf niet veel hoeft te doen om voor bijvoorbeeld activiteiten ouders mee te krijgen. De ouders van de sbo kinderen zijn betrokken. Wat soms wel moeilijk is dat ouders ver weg wonen waardoor ik veel telefoongesprekken voer met de ouders ipv de ouders ook daadwerkelijk onder vier ogen kan spreken.
Zonder ouders geen school!
Op school vinden allerlei activiteiten plaats waarbij uw hulp onmisbaar is. We denken hierbij aan de organisatie van schoolfeesten, schoolreisjes, sportevenementen, spelletjesdagen, handenarbeidactiviteiten, schoolbibliotheek, verzorgen van vervoer bij excursies naar musea, kinderboerderij en dergelijke. Dit is alleen mogelijk met hulp van ouders. Ook uw kinderen stellen uw aanwezigheid in de school zeer op prijs. In de eerste periode ontvangt u een formulier, waarop u kunt aangeven waarmee u het team en de kinderen wenst te ondersteunen.
Medezeggenschapsraad
De MR bestaat uit ouders/verzorgers en leerkrachten. Jaarlijks worden er verkiezingen gehouden voor één of meerdere plaatsen in de MR. De taak van de MR is het meedenken in beleidsmatige zaken zoals sollicitatieprocedures, besteding van de ouderbijdragen en het arbobeleid. De MR maakt jaarlijks een begroting en legt eens per jaar verantwoording af aan alle ouders/verzorgers. De MR bestaat uit vier ouders en vier leden van het schoolteam. De vergaderingen van de MR zijn openbaar en worden zo mogelijk via De Markant bekend gemaakt. De notulen worden op school op de prikborden opgehangen. Twee MR-leden zitten in de gezamenlijke medezeggenschapsraad (GMR) van de schoolvereniging. Hierin worden zaken besproken die voor alle scholen gelden.
De Klassenouder
Deze helpt (of regelt hulp) in de groep bij dagen dat er bijzondere activiteiten zijn, zoals de verjaardag van de leerkracht, helpen bij verschillende feesten. Daarnaast helpt de klassenouder mee om voldoende begeleiders en/of auto’s te regelen voor bijvoorbeeld een excursie. Ook zijn zij de directe lijn met de Ouderraad. Op en na de informatieavond aan het begin van het schooljaar zullen de leerkrachten de ouders hiervoor benaderen.
De Ouderraad
De ouderraad bestaat momenteel uit ongeveer tien ouders. De ouderraad houdt zich vooral bezig met de organisatie van festiviteiten en speciale activiteiten binnen en buiten de school. Bij de uitvoering van de evenementen is de hulp van andere ouders ook vaak gewenst en hun steun door de vrijwillige ouderbijdrage noodzakelijk.
6. Je bekijkt een aardrijkskunde- en geschiedenismethode en geeft de mate van interculturaliteit aan.
De aardrijkskunde- en geschiedenismethode die de Marke gebruikt is de methode genaamd Meander en Brandaan. De methode van geschiedenis genaamd Brandaan is niet intercultureel ingesteld het gaat puur en alleen over de geschiedenis van Nederland. De methode van aardrijkskunde Meander is een stuk meer intercultureel ingesteld, dit jaar hebben we het vooral over de topografie van Europa en de geschiedenis van die landen. Deze methode is dus niet puur en alleen op Nederland gericht. Ondanks dat zijn de meeste ouders actief betrokken bij de school. We zijn een school met kleine klassen en de band tussen de ouders onderling is dan ook hecht. Ouders zijn gemotiveerd de school te helpen, ook omdat ik vaak merk dat ouders al een lange weg met hun kind hebben moeten gaan en blij zijn dat hun kind eindelijk een plekje gevonden heeft waar het zich thuis voelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten