dinsdag 24 januari 2012

toepassingskaart 9 rekenen

Reken vanuit een ander perspectief


A. Analyseer een rekenmethode op (Multi) culturele kenmerken


Alleen al op de kaft van de rekenmethode wis en rekenen vind je diverse culturen. Ook in de opdrachten vind je namen die niet van Nederlandse afkomst zijn, maar een mix van Nederlands namen en buitenlands  namen.                                            



In de afbeeldingen worden veelvuldig mensen met verschillende huidskleur afgebeeld hier komen dus verschillende etnische verschillen naar voren. Vaak spelen deze culturen met elkaar of ondernemen ze iets wat dan uiteraard uitgerekend moet worden. De opdrachten en lessen zijn wel algemeen geformuleerd en het gaat veelvuldig over algemene activiteiten, dus niet over bepaalde feestdagen etc. Wel gaan de sommen vaak over typisch Nederlandse activiteiten als schaatsen en fietsen.


B. Zoek een context die lastig is voor kinderen met een andere culturele achtergrond. Pas deze aan en/ of geef een voorbeeld van een les waarin de kinderen geen 'last' meer hebben van de context.


In de rekenmethode wis en rekenen werken de leerlingen voor met context gevonden sommen. Voor de leerlingen is het kort en bondig opgeschreven wat ze moeten doen. Wel hoort er bij veel opdrachten uitleg van de leerkracht. In de methode voor de leerkracht staat wel een lang verhaal om de leerlingen te helpen. Doordat er weinig tekst wordt gebruikt kunnen de leerlingen altijd vlot aan de slag. De buitenlandse kinderen maar ook de dyslectische kinderen ondervinden geen problemen met het maken van de sommen. Wanneer de leerlingen toch problemen ondervinden vragen ze dit en lees ik het voor.
Wanneer ik soms een opdracht uitleg merk ik wel dat de leerlingen het moeilijk vinden maar dan gaat dit om een nieuw soort opdracht, over het algemeen lijken de gemaakte opdrachten op elkaar zodat de leerlingen weten waar ze aan toe zijn.


C. Analyseer een eigen les op (Multi) culturele kenmerken


Uit mijn stagemap heb ik een rekenles uitgekozen die ik recent nog gegeven heb. Deze les ging over procenten en is op niveau van E7.
-Bij deze les was er geen sprake van een cultureel component. Het enige waar je een westerse cultuur aan zou kunnen verbinden was dat het om tv kijken ging en wat men over het algemeen onder het tv kijken doet. Dit zou een westerse opvatting kunnen zijn en in andere culturen anders.
-Het materiaal en de lesinhoud zijn afkomstig uit de methode. De achtergrond van de leerlingen die deze les hebben gemaakt is westers. Het zijn allemaal leerlingen met Nederlandse namen en Nederlandse ouders.
-Ik ga in mijn klas meer in op het niveauverschil van de leerlingen dan op het culturele verschil. Wel probeer ik wanneer ik bijvoorbeeld zelf een som verzin voor de leerlingen niet alleen Nederlandse namen te gebruiken of typisch Nederlandse hobby's. En zoals eerder gezegd zit er in mijn klas tijdens rekenen geen buitenlandse leerling, maar ook voor Nederlandse kinderen probeer je een multiculturele omgeving te creĆ«ren.  


D. Observeer vier rekenzwakke leerlingen; maak een analyse en leg deze vast.


Mijn rekenklas bestaat uit veel leerlingen die niet in mijn eigen klas zitten. De leerlingen zijn namelijk volgens niveau ingedeeld. Ik geef les aan de hoogste groep van de school namelijk E7, dat wil zeggen dat de leerlingen op het niveau van eind groep 7 zitten. De E7 klas bestaat uit vijf leerlingen. Binnen dit groepje van vijf zitten twee leerlingen die minder goed mee komen dan de andere drie. Leerling S en B. Dit heeft niet met de cultuur te maken de leerlingen hebben een Nederlandse achtergrond. Deze leerlingen zijn erg slecht in hoofdrekenen en moeten dus alles opschrijven, hierdoor werken ze veel langzamer dan de rest van de groep. Wat ik wel heb gemerkt is dat deze twee leerlingen het fijn vinden wanneer ik meteen de sommen nakijk en ook behandel wanneer deze fout zijn. Ze willen heel graag en letten dan ook erg goed op. Doordat de groep zo klein is kunnen deze leerlingen ook goed mee doen met de klassikale uitleg. Ik let goed op ze en ze vinden het leuk om klassikaal sommen te behandelen. De groep is erg enthousiast. Er hangt een goed pedagogisch klimaat in de klas, de leerlingen helpen elkaar en durven hun fouten te maken. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten